Οι “απειλές” για τον πετρελαιοκινητήρα
Η ποιότητα του καυσίμου επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία του κινητήρα αφού, ειδικά στους σύγχρονους πετρελαιοκινητήρες τεχνολογίας common rail (δηλαδή με σύστημα ψεκασμού υψηλής πίεσης), η χρήση πετρελαίου κακής ποιότητας, πετρελαίου θέρμανσης ή ακόμη και μείγμα πετρελαίου κίνησης με θέρμανσης βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα είναι δεδομένο ότι θα “πλήξει” κάποια στιγμή, διάφορα εξαρτήματα.
Το σημαντικότερο πρόβλημα εμφανίζεται συνήθως στα μπεκ και την αντλία υψηλής πίεσης (τρόμπα) καθώς, εξαιτίας της μειωμένης λιπαντικής ικανότητας του πετρελαίου, αρχίζουν να καταστρέφονται σταδιακά. Στην προκειμένη περίπτωση μάλιστα μιλάμε για μια σημαντική ζημία και για την τσέπη σας καθώς το κόστος είναι σημαντικό για την αντικατάσταση αντλίας και μπεκ. Αυτό το πρόβλημα δεν υφίσταται στα μπεκ ψεκασμού βενζίνης και την αντλία βενζίνης, λόγω των διαφορετικώνχαρακτηριστικών του καυσίμου.
Στόχος μας στην Eco Diesel εισαγωγική είναι να καλύψουμε την ανάγκη για οικονομικές και αξιόπιστες λύσεις στα ανταλλακτικά συστημάτων ψεκασμού πετρελαιοκίνητων οχημάτων κάθε είδους και να έχουμε άμεση απόκριση στις απαιτήσεις επαγγελματία και ιδιώτη προσφέροντας ταυτόχρονα προϊόντα υψηλής ποιότητας.
Επιπλέον, μεγάλη επιβάρυνση παρατηρείται συχνά και στο φίλτρο παρακράτησης σωματιδίων (DPF) το οποίο και φράζει πολύ πιο γρήγορα, με αποτέλεσμα να πραγματοποιεί συνεχείς και πιο τακτικές αναγεννήσεις, κάτι που με τη σειρά του επιφέρει μόνιμη ζημιά και αχρήστευσή του σε ότι αφορά τις καθαριστικές του ιδιότητες. Επίσης, η αύξηση της θερμοκρασίας στον θάλαμο καύσης, λόγω των συνεχών αναγεννήσεων, τις περισσότερες φορές οδηγεί σε καταστροφή ακόμα και καινούριων μπεκ που έχουν τοποθετηθεί πρόσφατα: τα ακροφύσια των μπεκ διαστέλλονται με αποτέλεσμα να ψεκάζουν υπερβολική ποσότητα καυσίμου, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε τρύπημα πιστονιού.
Τα κατάλοιπα, όμως, επιβαρύνουν σημαντικά και την εισαγωγή του κινητήρα μέσω του συστήματος επανακυκλοφορίας των καυσαερίων (EGR), ενώ από τη στιγμή που κάποιο ποσοστό καυσίμου περνάει στα λάδια του κινητήρα κατά την αναγέννηση του DPF επιβαρύνεται σημαντικά η λίπανση του κινητήρα – τουρμπίνας, με άμεσες συνέπειες στον κύκλο ζωής των εξαρτημάτων.
Προσοχή στα φίλτρα
Ο κινητήρας ενός πετρελαιοκίνητου οχήματος θεωρείται γενικά πιο ευαίσθητος στις απειλές από μικροοργανισμούς, όπως τα βακτήρια και οι μύκητες, στις περιπτώσεις συγκέντρωσης νερού ή υδρατμών στο κάτω μέρος του ντεπόζιτου, αλλά και σε μια σειρά από άλλες περιπτώσεις. Το σίγουρο είναι ότι θα πρέπει να γίνεται καλός έλεγχος στα φίλτρα κάθε πετρελαιοκίνητου οχήματος, αφού, εάν βουλώσουν, μπορεί να οδηγήσουν σε ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα. Συγκεκριμένα, ένα βουλωμένο φίλτρο καυσίμου ενδέχεται να προκαλέσει μεγάλη ζημιά στην αντλία και τα μπεκ ενός συστήματος τροφοδοσίας. Αυτό συμβαίνει επειδή πρέπει να δημιουργηθούν υψηλές θερμοκρασίες στην αντλία και για αυτό απαιτείται ομαλή ροή καυσίμου. Όταν το φίλτρο είναι ταλαιπωρημένο, το σύστημα ψεκασμού ενδέχεται να επιβαρυνθεί σημαντικά, αυξάνωντας κατά πολύ την κατανάλωση αλλά και τον κίνδυνο να προκληθεί μεγάλη ζημιά στο σύστημα τροφοδοσίας.
Πολύπλοκος και σημαντικός ο έλεγχος των μπεκ
Η διάγνωση και ο έλεγχος ρύπανσης των μπεκ δεν είναι εύκολο να γίνουν επάνω στο όχημα και απαιτείται η αφαίρεση και η τοποθέτησή τους σε ειδική συσκευή διάγνωσης που αναπαράγει όλες τις συνθήκες λειτουργίας του αυτοκινήτου για να ελεγχθεί η ωμική αντίσταση των μπεκ, η παροχή τους, η βεντάλια ψεκασμού τους, ενώ ελέγχονται και για πιθανές διαρροές.
Μπεκ
Ο μέσος όρος κύκλου ζωής των μπεκ είναι 170.000 - 220.000 χλμ. και πολύ σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τη διάρκεια ζωής είναι η ποιότητα καυσίμου, με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει βλάβη στα περιφερειακά συστήματα/εξαρτήματα και ο κινητήρας είναι σε καλή κατάσταση. Πέραν αυτών των χιλιομέτρων τα μπεκ δεν είναι λειτουργικά στο 100% με αποτέλεσμα την αυξημένη κατανάλωση καυσίμου, τη μειωμένη απόδοση του κινητήρα και πιθανό κροτάλισμα, δυσκολία κατά την εκκίνηση και μη ομοιόμορφο ψεκασμό στους κυλίνδρους με κίνδυνο ακόμα και να τρυπήσει πιστόνι.
Όταν ένα μπεκ διαπιστωθεί ότι έχει πρόβλημα και τα χιλιόμετρα είναι άνω των 80.000 το σωστό είναι να αντικατασταθούν και τα 4 μπεκ με καινούρια ή ανακατασκευής, για να μην υπάρχει ανομοιομορφία στον ψεκασμό. Το σίγουρο είναι ότι αν αντικατασταθούν 1 ή 2 μπεκ σε αυτά τα χιλιόμετρα πολύ σύντομα θα κληθείτε να αντικαταστήσετε και τα υπόλοιπα σπαταλώντας επιπλέον χρόνο και τεχνικό κόστος. Η επισκευή μπεκ πετρελαίου εκτός από ασύμφορη, κρίνεται και αναποτελεσματική τις περισσότερες φορές, διότι όταν δεν γίνεται σωστά παρουσιάζονται προβλήματα όπως κροτάλισμα, μειωμένη απόδοση και δυσκολία στην εκκίνηση του κινητήρα. Αυτά οφείλονται στο ότι δεν αλλάχτηκαν όλα τα εσωτερικά εξαρτήματα (ακροφύσια μπεκ και παρελκόμενα) ή δεν έγινε ψηφιακή μοιρομέτρηση κατά το μοντάρισμα του εγχυτήρα (μπεκ). Επίσης, χωρίς αποτέλεσμα είναι τις περισσότερες φορές και ο καθαρισμός μπεκ γιατί είναι μια διαδικασία πρόληψης που έχει μόνο θετικό αποτέλεσμα όταν τα μπεκ είναι πλήρως λειτουργικά επιμηκύνοντας την διάρκεια ζωής των εγχυτήρων απομακρύνοντας τις συσσωρευμένες ακαθαρσίες που έχουν εγκλωβιστεί στο εσωτερικό. Η Eco Diesel, σε συνεργασία με τους κορυφαίους οίκους επισκευής και ανακατασκευής στην Ευρώπη, μπορεί να σας προσφέρει ασυναγώνιστες, καλύτερες τιμές μπεκ πετρελαίου, καινούρια και ανακατασκευής, συμβάλλοντας έτσι στην οικονομία καυσίμου και την μέγιστη απόδοση στον κινητήρα σας.
Οδηγίες Τοποθέτησης Μπεκ
Έχουμε βεβαιωθεί κατ' αρχήν ότι τα μπεκ που πρόκειται να τοποθετηθούν είναι ίδιος ή κάποιος ισοδύναμος κωδικός με αυτά που πρέπει να φέρει το όχημα.
Πριν τοποθετήσουμε τα μπεκ ακολουθούμε τα εξής βήματα:
Κατεβάζουμε ρεζερβουάρ.
Πετάμε το παλιό καύσιμο.
Πλύση της δεξαμενής με ειδικό χημικό καθαριστικό πλύσης (διατίθεται για αυτό το σκοπό καθαριστικό ειδικής σύνθεσης από την εταιρεία μας το οποίο χρησιμοποιείται αραιωμένο τα 0,5 L με 3 L βενζίνη).
Απομακρύνουμε υπολείμματα βιοντίζελ και ρινίσματα μετάλλου από τυχόν φθορά της αντλίας.
Φυσάμε όλες τις σωληνώσεις του κυκλώματος με καθαριστικό το οποίο τοποθετούμε σε ένα δοχείο πλύσης πιστολιού.
Αλλάζουμε φίλτρο καυσίμου.
Αν στο ρεζερβουάρ ή στο παλιό φίλτρο καυσίμου βρεθούν ρινίσματα μετάλλου, τότε προτείνεται η αντικατάσταση και της αντλίας ώστε να μην καταστραφούν τα καινούρια μπεκ.
Πριν τοποθετήσουμε τα μπεκ κάνουμε καθάρισμα για δεύτερη φορά και εν συνεχεία αφού τοποθετήσουμε ρεζερβουάρ και σωληνώσεις που έχουν καθαριστεί σχολαστικά καθαρίζουμε τις έδρες από το κεφαλάρι, τοποθετούμε καινούριες ροδέλες στα μπεκ, κρατάμε τους σειριακούς από κάθε μπεκ ώστε να μπορούμε να μπορούμε να τα αντιστοιχήσουμε σε κάθε κύλινδρο με τη διαδικασία κωδικοποίησης (απαιτείται διαγνωστική συσκευή) και τέλος τοποθετούμε τα μπεκ.
Όλες οι παραπάνω εργασίες πρέπει να γίνονται από εξειδικευμένο συνεργείο σε συστήματα ψεκασμού πετρελαίου.
Kωδικοποίηση μπεκ Common Rail:
Η ποσότητα του καυσίμου που ψεκάζεται είναι ανάλογη της διάρκειας του εγχυτήρα (χρόνος ανοίγματος), της πίεσης του ρεζερβουάρ καυσίμου, της θερμοκρασίας καυσίμου και του ιξώδους. Μια τιμή στόχος για τη διάρκεια του εγχυτήρα υπό συγκεκριμένες συνθήκες προγραμματίζεται στην χαρτογράφηση του κινητήρα της μονάδας ελέγχου (ECU). Τα μπεκ ψεκασμού λειτουργούν σε πολύ μικρές ανοχές αλλά λόγω διαφορετικών παραγόντων για κάθε μπεκ όπως τριβή, πτώση πίεσης, μαγνητική δύναμη, φθορά κατά τη διάρκεια του σέρβις κ.λπ., μπορεί να προκύψουν πολύ μικρές μεταβολές στη ροή. Επίσης μπορεί να προκύψει μικρή διαφορά μεταξύ της ροής στόχου και της πραγματικής ροής λόγω των υψηλών πιέσεων λειτουργίας.
Ορισμένα μπεκ common rail απαιτούν βαθμονόμηση κατά τη διάρκεια της κατασκευής τους ή της γενικής επισκευής σε εξειδικευμένο πάγκο δοκιμής, με αποτέλεσμα την παραγωγή ενός κωδικού δεδομένων που έχει να κάνει με τα χαρακτηριστικά κάθε μεμονωμένου εγχυτήρα. Αυτός ο κωδικός δεδομένων μπορεί να αναφέρεται ως κωδικός C2i, κωδικός IMA / IQA ή κωδικός QR ανάλογα με τον κατασκευαστή. Ο κωδικός δεδομένων προγραμματίζεται στη μονάδα ελέγχου κινητήρα προσδιορίζοντας σε ποιο κύλινδρο έχει τοποθετηθεί ο εγχυτήρας. Αυτός ο κωδικός επιτρέπει στη μονάδα ελέγχου κινητήρα να διορθώσει τη διάρκεια παλμού που εφαρμόζεται σε κάθε εγχυτήρα ξεχωριστά για να διατηρήσει τη βέλτιστη απόδοση. Η αλλαγή των μπεκ θα απαιτήσει την κωδικοποίηση των καινούριων στη μονάδα ελέγχου κινητήρα.
Τα παλαιότερα μπεκ common rail δεν έχουν κωδικοποίηση. Μερικά Bosch και ορισμένα Siemens / VDO χρησιμοποιούν μια ενιαία διαδικασία αναγνώρισης κώδικα για ψεκαστήρες που ονομάζεται ταξινόμηση (κλάση). Αυτή είναι ένας μονοψήφιος κωδικός και για παράδειγμα, σε ένα Ford Mondeo του 2008 θα μπορούσε να έχει τοποθετηθεί μπεκ ψεκασμού που είναι τάξης 6 ή κλάσης 5. Αν αντικαταστήσατε τα μπεκ ψεκασμού και τοποθετήσατε διαφορετικής κλάσης, αυτό πρέπει να δηλωθεί στο ECU. Να ενημερωθεί δηλαδή το ECU για την κλάση που έχετε τοποθετήσει και ο κωδικός θα είναι ο ίδιος και για τα τέσσερα μπεκ (ο κωδικός δεν είναι μοναδικός για κάθε εγχυτήρα όπως οι IMA / IQA / QR κωδικοί). Αυτός ο κωδικός σημειώνεται κανονικά στην κορυφή του μπεκ ψεκασμού.
Κάποια παλαιότερα μπεκ Denso δεν έχουν κωδικοποίηση ή ταξινόμηση. Αντ' αυτού, έχουν 2 επιπλέον pins στο μπεκ ψεκασμού και στο εσωτερικό τους είναι ένας αντιστάτης που έχει μια τιμή που ταιριάζει με τις κατασκευαστικές ανοχές του μπεκ ψεκασμού. Κανονικά το γράμμα Ο δεν χρησιμοποιείται για τον κώδικα, οπότε αν δείτε κάτι που μοιάζει, είναι ο αριθμός 0.
Εκτός από κωδικοποίηση, πλέον μερικά οχήματα μπορεί να απαιτούν διαδικασία εκμάθησης που γίνεται όταν αντικαθίστανται τα μπεκ ή όταν ο κινητήρας αρχίζει να χτυπάει (κροτάλισμα). Ορισμένα οχήματα το κάνουν αυτόματα και σε άλλες περιπτώσεις θα πρέπει να γίνει με το διαγνωστικό εργαλείο.
Σε ορισμένα οχήματα είναι επίσης απαραίτητο να επανεκκινήσετε τις τιμές εκμάθησης της βαλβίδας ελέγχου πίεσης κατά την αντικατάσταση των εγχυτήρων.
Τα μπεκ Bosch μπορούν να έχουν έως και 9 αλφαριθμητικούς χαρακτήρες και σημειώνονται στην κορυφή του πηνίου:
Τα πιεζοηλεκτρικά μπεκ Bosch μπορούν να έχουν έως και 9 αλφαριθμητικούς χαρακτήρες και σημειώνονται στην κορυφή του πλαστικού περιβλήματος:
Αυτός ο τύπος μπεκ Delphi έχει αλφαριθμητικό κωδικό με 16 χαρακτήρες και μπορεί να είναι σε αυτοκόλλητο τυλιγμένο γύρω από το σώμα όπως στην παρακάτω εικόνα:
Ή σε ένα τετράγωνο αυτοκόλλητο όπως εδώ:
Αυτός ο τύπος μπεκ Delphi έχει αλφαριθμητικό κωδικό με 20 χαρακτήρες και σημειώνεται πάνω στο πλαστικό περίβλημα:
Τα μπεκ Denso χρησιμοποιούν αλφαριθμητικό κωδικό με τριάντα χαρακτήρες που είναι σημειωμένος πάνω στο πηνίο:
Τα μπεκ Siemens - VDO χρησιμοποιούν έναν 6ψήφιο κωδικό που επισημαίνεται πάνω στο πλαστικό περίβλημα:
Αντλία υψηλής πίεσης καυσίμου Commonrail (τρόμπα πετρελαίου ή πόμπα πετρελαίου)
Ο μέσος όρος ζωής μιας αντλίας είναι 200.000 - 250.000 χιλιόμετρα. Από εκεί και πέρα, η αντλία μπορεί να είναι λειτουργική, αλλά το σύνηθες φαινόμενο σε ορισμένους τύπους αντλιών είναι να παράγει ρινίσματα μετάλλου και να τα τροφοδοτεί μαζί με το καύσιμο στα μπεκ και σε άλλους τύπους αντλιών, να παράγει μειωμένη απόδοση με αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία του κινητήρα. Αυτό οφείλεται σε φθορά που προκαλείται στα κινητά μέρη στο εσωτερικό της αντλίας από την δράση του πετρελαίου, οπότε τροφοδοτεί στα μπεκ ρινίσματα μετάλλου μαζί με το καύσιμο, πράγμα που θα οδηγήσει σε βλάβη τους σε πολύ σύντομο διάστημα.
Για το λόγο αυτό, συνιστούμε προληπτική αντικατάσταση της αντλίας πριν τα 250.000 χιλιόμετρα λειτουργίας. Η επισκευή αντλία πετρελαίου κρίνεται ασύμφορη, και αναποτελεσματική τις περισσότερες φορές, διότι όταν δεν γίνεται σωστά παρουσιάζονται προβλήματα. Η Eco Diesel, σε συνεργασία με τους κορυφαίους οίκους επισκευής και ανακατασκευής στην Ευρώπη, μπορεί να σας προσφέρει ασυναγώνιστες, καλύτερες τιμές αντλίας πετρελαίου ανακατασκευής, συμβάλλοντας έτσι στην οικονομία καυσίμου και την μέγιστη απόδοση στον κινητήρα σας. Επίσης, εισάγουμε από τους μεγαλύτερους προμηθευτές και προσφέρουμε χαμηλότερες τιμές πώλησης καινούριας αντλίας πετρελαίου για τον επαγγελματία και τον ιδιώτη.
Αισθητήρας πίεσης καυσίμου common rail
Ο αισθητήρας πίεσης common rail βρίσκεται στο rail (φλογέρα). Η λειτουργία του είναι να παρακολουθεί την πίεση του καυσίμου στο rail. Χρησιμοποιείται από την ECM για τον υπολογισμό του ποσοστιαίου κύκλου λειτουργίας που θα εφαρμοστεί από την βαλβίδα ελέγχου πίεσης καυσίμου και την βαλβίδα ελέγχου ποσότητας καυσίμου.
Έχει τρία καλώδια: των 5 V συνδεμένο με την ECM, εξόδου και γείωση. Η έξοδος κυμαίνεται στα 0,5 - 4,5 V για αισθητήρες Bosch, Siemens και Delphi και στα 1 - 4,2 V σε αισθητήρες Denso.
Πιθανές βλάβες στον αισθητήρα πίεσης
Ακανόνιστο σήμα εξόδου:
Ακανόνιστο σήμα εξόδου υπάρχει όταν η τάση μεταβάλλεται τυχαία, μηδενίζεται και εξαφανίζεται. Αυτό συνήθως συμβαίνει όταν ο αισθητήρας είναι ελαττωματικός. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να αντικατασταθεί.
Ελλιπής τάση:
Ελέγξτε αν εφαρμόζεται η απαιτούμενη τάση (5 V).
Ελέγξτε για σωστή γείωση.
Άν η παροχή τάσης και η γείωση είναι εντάξει, ελέγξτε την κατάσταση των καλωδίων ανάμεσα στον αισθητήρα και τον εγκέφαλο.
Άν όλα τα καλώδια του αισθητήρα είναι εντάξει, ελέγξτε όλες τις συνδέσεις για την σωστή τάση και την γείωση της μονάδας ελέγχου. Άν είναι όπως πρέπει τότε πιθανό να ευθύνεται ο εγκέφαλος.
Η παροχή ρεύματος στον αισθητήρα πίεσης είναι ίδια με την τάση της μπαταρίας:
Ελέγξτε για βραχυκύκλωμα στον θετικό πόλο της μπαταρίας.
Συμπτώματα βλάβης στον αισθητήρα πίεσης
Κροτάλισμα κινητήρα
Μη εκκίνηση κινητήρα
Σβήσιμο κινητήρα κατά την πορεία
Βαλβίδα ρύθμισης πίεσης καυσίμου (ρυθμιστική βαλβίδα πίεσης καυσίμου)
Τα περισσότερα συστήματα common rail πλέον περιλαμβάνουν ρυθμιστική βαλβίδα πίεσης. Αυτή βρίσκεται είτε στην αντλία υψηλής πίεσης ή στο ίδιο το rail (φλογέρα). Η ρυθμιστική βαλβίδα συνεργάζεται με την βαλβίδα ελέγχου ποσότητας καυσίμου για την ρύθμιση της πίεσης στο rail.
Η βαλβίδα ανακούφισης απλά επιτρέπει περισσότερη ή λιγότερη ποσότητα καυσίμου υψηλής πίεσης να διαρρεύσει στις επιστροφές και με αυτό τον τρόπο αυξάνεται ή ελαττώνεται η πίεση στο rail. Η περίσσεια του καυσίμου επιστρέφει στο ντεπόζιτο. Η βαλβίδα ελέγχεται από την ECM.
Πιθανές αστοχίες στην βαλβίδα ελέγχου πίεσης.
Μηχανική βλάβη
Σπασμένο πηνίο
Απουσία σήματος ελέγχου
Άλλοι έλεγχοι:
Μηχανικά μέρη της μηχανής, σύστημα ανάφλεξης, κύκλωμα καυσίμου.
Αν υπάρχει σφάλμα σήματος ελέγξτε την καλωδίωση από τον εγκέφαλο προς την ρυθμιστική βαλβίδα.
Βεβαιωθείτε ότι ο εγκέφαλος έχει παροχή ρεύματος και γείωση όπου χρειάζεται.
Συμπτώματα βλάβης στην ρυθμιστική βαλβίδα πίεσης
Ανομοιόμορφο ασταθές ρελαντί
Κροτάλισμα κινητήρα
Δυσκολία στην εκκίνηση του κινητήρα
Μη εκκίνηση του κινητήρα
Σβήσιμο του κινητήρα κατά την πορεία
Τα τελευταία χρόνια, λόγω της απελευθέρωσης της πετρελαιοκίνησης παρατηρείται όλο και πιο συχνά το φαινόμενο του λάθους ανεφοδιασμού καυσίμων, ο οποίος εντοπίζεται κυρίως στα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου. Εφοδιαστείτε με γνώση για το τι πρέπει να κάνετε αν έχετε την ατυχία να σας τύχει!
Λάθος καύσιμο; Πώς γίνεται αυτό;
Λάθος ανεφοδιασμό καυσίμων συναντάμε κυρίως στα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου(diesel) όπου τοποθετείται συχνά αμόλυβδη βενζίνη αντί πετρελαίου. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι ότι το στόμιο πλήρωσης αυτών είναι πιο φαρδύ από το στόμιο των κινητήρων βενζίνης, με αποτέλεσμα να έχουν τη δυνατότητα να χωρέσουν τα ακροφύσια και των δύο ειδών καυσίμων. Αντίθετα, στα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης όπου το στόμιο είναι πιο στενό, μπορεί να εισχωρήσει μόνο το ακροφύσιο αμόλυβδης, συνεπώς η περίπτωση λάθους είναι εξαιρετικά σπάνια. Κάποιες φορές, ωστόσο, η πλήρωση των αυτοκινήτων diesel με βενζίνη είναι αδύνατο να συμβεί καθώς αυτά εφοδιάζονται με εκτροπέα καυσίμου και μόνο. Πρόκειται για ορισμένα σύγχρονα αυτοκίνητα diesel.
Λάθος καύσιμο. Τι κάνω;
Οδηγίες για πριν ή κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Ο λάθος ανεφοδιασμός με βενζίνη σε όχημα με κινητήρα πετρελαίου άλλοτε γίνεται άμεσα αντιληπτός και άλλοτε τον αναγνωρίζουμε αφού έχουμε ήδη ξεκινήσει την οδήγηση του αυτοκινήτου. Ακολουθούν οδηγίες και για τις δύο περιπτώσεις.
Μην εκκινήσετε σε καμία περίπτωση το αυτοκίνητο. Υπάρχουν σοβαρότατες πιθανότητες να προκληθούν δαπανηρές ζημιές στον κινητήρα και στο σύστημα καυσίμου οι οποίες δεν καλύπτονται στο πλαίσιο της εγγύησης.
Καλέστε άμεσα την οδική βοήθεια. Θα μεταφέρει το αυτοκίνητο σε συνεργείο για να αδειάσει το ρεζερβουάρ και να γίνουν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες καθαρισμού και αλλαγής φίλτρου πετρελαίου προς αποφυγή χειρότερης εξέλιξης.
Η διαδικασία είναι ίδια σε ό,τι αφορά την οδική βοήθεια, όμως το κόστος επισκευής μπορεί να εκτοξευθεί αν χρειαστούν ανταλλακτικά.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που το αυτοκίνητο βρεθεί σε κίνηση, αφού διανύσετε λίγα χιλιόμετρα, θα παρουσιάσει διακοπές κι έπειτα θα σβήσει. Θα έχει προκληθεί βλάβη στο κύκλωμα καυσίμου, με πιθανότερα μέλη την αντλία πετρελαίου και τα μπεκ ψεκασμού, τα οποία όπως αναφέρεται παραπάνω θα χρειαστούν, πιθανότατα, αντικατάσταση.
Νοθευμένο καύσιμο = Λάθος καύσιμο. Τι κάνω;
Μπορεί να μας τύχει λάθος ανεφοδιασμός καυσίμου ακόμα και όταν δεν έχει τοποθετηθεί βενζίνη σε αυτοκίνητο με κινητήρα πετρελαίου. Μπορεί ο ανεφοδιασμός να γίνει με το σωστό καύσιμο και το λάθος να βρίσκεται στο ότι το καύσιμο αυτό, όμως, είναι κακής ποιότητας ή είναι νοθευμένο. Αν τύχει να συμβεί αυτό, τότε, σχεδόν αμέσως μόλις ξεκινήσετε την οδήγηση, θα παρατηρήσετε ότι ο κινητήρας δεν έχει ομαλή λειτουργία, κάνει διακοπές ή ανεβάζει με δυσκολία στροφές και είναι πολύ πιθανό να ανάψει στον πίνακα οργάνων η ένδειξη «Check Engine».
Σημείωση: Δεν είναι μόνο ζήτημα κακής τύχης το να εισχωρήσει στον κινητήρα νοθευμένο καύσιμο. Τα περισσότερα περιστατικά ανεφοδιασμού νοθευμένου καυσίμου οφείλονται σε λάθος κριτήριο ανεφοδιασμού. Με άλλα λόγια, εντοπίζονται στις περιπτώσεις όπου κριτήριο ήταν η χαμηλή προσφερόμενη τιμή η οποία δεν διασφαλίζει και την καλύτερη δυνατή ποιότητα.
Συμβουλή: Για να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την τύχη με το μέρος μας, ας επιλέγουμε τα πρατήρια που γνωρίζουμε την ποιότητα των καυσίμων τους. Με άλλα λόγια, τα πρατήρια που έχουμε επισκεφθεί και στο παρελθόν και είμαστε βέβαιοι πως αξίζουν την εμπιστοσύνη μας.
Απενεργοποιήστε τον κινητήρα και την ανάφλεξη για λόγους ασφαλείας. Ισχύει και για τους κινητήρες με το σύστημα Stop/Start.
Σταματήστε κοντά στην αντλία που επιθυμείτε, με το κατάλληλο καύσιμο, και ενημερώστε τον υπάλληλο για το είδος καυσίμου που χρησιμοποιείτε. Δεν είναι δεδομένο, καθώς δεν είναι υποχρεωμένος, ότι θα γνωρίζει τον τύπο του αυτοκινήτου σας ή ότι θα παρατηρήσει εάν αναγράφεται ο τύπος καυσίμου.
Μη χρησιμοποιείτε το κινητό σας τηλέφωνο. Λόγω της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας μπορεί να δημιουργηθούν σπίθες, με αποτέλεσμα να εκδηλωθεί πυρκαγιά.
Μην μπαίνετε και βγαίνετε συνεχώς από το αυτοκίνητο κατά τον ανεφοδιασμό καυσίμου γιατί μπορεί να προκληθεί υπερβολικός στατικός ηλεκτρισμός.
Θυμηθείτε ότι το ρεζερβουάρ είναι γεμάτο μόλις η αυτόματη κάνουλα του πρατηρίου υγρών καυσίμων χτυπήσει για πρώτη φορά και διακόψει αυτόματα την παροχή καυσίμου. Καλό είναι να μη συνεχίσετε τον ανεφοδιασμό καυσίμου γιατί γεμίζει ο κενός χώρος διαστολής στο δοχείο καυσίμου και το καύσιμο μπορεί να υπερχειλίσει προκαλώντας ζημιά στα ελαστικά και στη βαφή του αμαξώματος.
Σε αυτή την περίπτωση, ξεπλύνετε με άφθονο νερό και σαπούνι, αφού προηγουμένως έχετε βιδώσει την τάπα του ρεζερβουάρ για να μην εισχωρήσει νερό.
Τουρμπίνα
Οι πιο σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν τον χρόνο ζωής μιας τουρμπίνας είναι:
Συνίσταται η αλλαγή στον χρόνο που προτείνει ο κατασκευαστής ώστε να διασφαλιστεί η επιμήκυνση του χρόνου ζωής της τουρμπίνας (ειδικά για αγροτικά - γεωργικά μηχανήματα προτείνεται η συχνότερη αλλαγή λόγω επιπρόσθετης επιβάρυνσης από το περιβάλλον χρήσης). Αν δεν αλλάξετε το φίλτρο αέρα όταν “έρθει η ώρα του” και κατά τη φάση της περιοδικής συντήρησης, το μόνο σίγουρο είναι ότι αργά ή γρήγορα θα προκληθεί ζημιά στον κινητήρα και ειδικά στην τουρμπίνα σας . Κι αυτό γιατί αν οποιαδήποτε είδους βρωμιά περάσει από το φίλτρο αέρος λόγω κακής εγκατάστασης ή παλαιότητας, τότε θα υπάρξει βλάβη στον κινητήρα μέσα σε λίγα μόνο λεπτά καθώς επίσης και στην τουρμπίνα. Με απλά λόγια, η συχνή αλλαγή του φίλτρου αέρα (στα διαστήματα που προτείνει ο κατασκευαστής) θα συμβάλλει δραστικά στην εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα σας, την οικονομία στη λειτουργία και στην μακροζωία του.
Συνίσταται η αλλαγή στον χρόνο που προτείνει ο κατασκευαστής για να διασφαλιστεί επαρκής λίπανση. Ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι του κινητήρα είναι το φίλτρο λαδιού, το οποίο φιλτράρει κάθε τι που μπορεί να “μολύνει” το λάδι. Στο σύστημα λίπανσης δεν πρέπει να περάσει κανενός είδους βρωμιά για να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία του κινητήρα και της τουρμπίνας. Προβλήματα, επίσης, μπορεί να προκαλέσει η ύπαρξη καυσίμου ή ψυκτικού στο λιπαντικό. Για αυτό το λόγο, πρέπει να γίνεται συχνά έλεγχος και αλλαγή φίλτρου λαδιού, όταν χρειάζεται.
Να χρησιμοποιείται το λιπαντικό με το κατάλληλο ιξώδες για κάθε εποχή για να διασφαλιστεί επαρκής λίπανση
Να μην είναι βουλωμένο γενικώς το σύστημα εξαγωγής
Καθάρισμα του κάρτερ κάθε 100.000 χλμ και πλύσιμο του χώρου λίπανσης με ειδικό υγρό - αντικατάσταση της αντλίας λαδιού και σωλήνα εισαγωγής λαδιού της τουρμπίνας
Σε συνθήκες χαμηλής θερμοκρασίας καλό είναι, κατά την εκκίνηση, να λειτουργεί ο κινητήρας λίγα λεπτά σε χαμηλές στροφές πριν την κανονική χρήση, ώστε το λάδι να αναπτύξει την θερμοκρασία που πρέπει και να διασφαλιστεί η σωστή λίπανση της τουρμπίνας.
Αν διαπιστωθεί παρουσία νερού στο λάδι (κάτι που πιθανότατα οφείλεται σε καμμένη φλάντζα), αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της διάρκειας ζωής ή και βλάβη της τουρμπίνας λόγω κακής λίπανσης.
Βλάβες, αιτίες και τρόποι αντιμετώπισης
Οι βλάβες που μπορούν να παρουσιαστούν στο turbo προέρχονται κατά κύριο λόγο από την κακή συντήρηση και λειτουργία του και αυτά είναι τα σημεία που θα πρέπει να προσέξουμε.
Μια βλάβη στο τούρμπο εντοπίζεται κυρίως ακουστικά, καθώς το "μούγκρισμα" της μηχανής αλλάζει. Ένας ήχος διαφορετικός απ' αυτόν που έχει συνηθίσει το αυτί μας, πρέπει να μας ανησυχήσει. Οι πιθανές βλάβες που μπορεί να παρουσιαστούν είναι:
1. Φραγμένα συστήματα εισαγωγής και εξαγωγής, δηλαδή μειωμένη ή φραγμένη διατομή των σωληνώσεων από ακαθαρσίες.
2. Ο συμπιεστής δεν λειτουργεί. Σε αυτή τη περίπτωση χρειάζεται λεπτομερής έλεγχος για να αντιμετωπιστεί η αιτία. Ελέγχουμε τους κυλίνδρους και τα συστήματα εισαγωγής & εξαγωγής για τυχόν σκουπίδια.
3. Κατεστραμμένη τουρμπίνα. Η βλάβη αυτή προκαλείται από σκουπιδάκια που προέρχονται από τους κυλίνδρους ή την εξαγωγή. Ελέγχουμε ολόκληρο το σύστημα και καθαρίζουμε την εξάτμιση.
4. Φθορά των κουζινέτων τουρμπίνας. Είναι μια σοβαρή βλάβη, η οποία εντοπίζεται εύκολα από την αλλαγή του ήχου της μηχανής. Αν η φθορά των κουζινέτων είναι μεγάλη, υπάρχει κίνδυνος τριβής του κομπρεσέρ (cartridge) στο κάλυμμά του, το οποίο με τη σειρά του οπωσδήποτε θα παρασύρει τρίμματα αλουμινίου μέσα στους κυλίνδρους. Βασική αιτία της φθοράς των κουζινέτων του τούρμπο είναι η έλλειψη σωστής λίπανσης, που οφείλεται ή στη χαμηλή πίεση λαδιού ή σε φράξιμο σωλήνων του λαδιού ή σε λάδι κακής ποιότητας.
Η ποσότητα και η πίεση του αέρα στη μηχανή θα πρέπει να είναι σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Η πτώση της πίεσης του αέρα μπορεί να οφείλεται σε βρώμικο ή φθαρμένο συμπιεστή, σε χαλασμένη τουρμπίνα, σε διαρροή στο σύστημα εισαγωγής ή εξαγωγής ή σε ανεπαρκή καύσιμα. Αντίθετα, η αυξημένη πίεση αέρα μπορεί να οφείλεται σε υπερβολικά πολλά καύσιμα ή σε χαλασμένο σύστημα ψεκασμού. Στις παραπάνω περιπτώσεις ελέγχουμε την αντλία ψεκασμού, τα μπεκ και την βαλβίδα ανακύκλωσης καυσαερίου. Αν δεν υπάρχει βλάβη στο σύστημα ψεκασμού, ελέγχουμε ολόκληρο το τούρμπο.
Λάδια μέσα στο κύκλωμα του turbo
Σε περίπτωση που έχουμε λάδια στο κύκλωμα του turbo και τραβώντας το σωληνάκι των αναθυμιάσεων παρατηρούμε αναθυμιάσεις, τότε χρειάζεται επισκευή ο κινητήρας. Πιθανές αιτίες βλάβης: κολλημένα ελατήρια, βαλβίδες, ωστήρια ή φαγωμένοι κύλινδροι οβάλ. Άν υπάρχει μεγάλη διαφορά συμπίεσης μεταξύ των κυλίνδρων, τότε είναι πιθανό να έχει τρύπα στο πιστόνι του κυλίνδρου με τη χαμηλότερη συμπίεση.
Σε περίπτωση που έχουμε λάδια στο κύκλωμα του turbo και τραβώντας το σωληνάκι των αναθυμιάσεων δεν παρατηρούμε αναθυμιάσεις, τότε ο κινητήρας έχει κατεστραμμένα τσιμουχάκια και καίει λάδια. Τα λάδια εισέρχονται μέσα στο θάλαμο καύσης μαζί με το καύσιμο και εν συνεχεία η βαλβίδα EGR, που ανακυκλώνει τα καυσαέρια, εφ'όσον είναι καμμένα τα τσιμουχάκια, όταν “βλέπει” λάδι στον θάλαμο καύσης το πάει μαζί με τα καυσαέρια στη πολλαπλή εισαγωγής και κατ' επέκταση μέσα στο κύκλωμα του turbo. Απαιτείται επισκευή του άνω μέρους κινητήρα: κεφαλάρι, τσιμουχάκια κλπ.
Σε περίπτωση που ο άξονας της τουρμπίνας έχει κενά τότε έχουμε ζημιά από ελλιπή λίπανση, η οποία μπορεί να οφείλεται σε βουλωμένο/μερικώς φραγμένο σωλήνα λαδιού ή βλάβη/μειωμένη απόδοση αντλίας λαδιού.
Σε περίπτωση που παρατηρούμε και νερό μαζί με λάδι στο κύκλωμα turbo αυτό οφείλεται σε καμμένη φλάντζα κινητήρα.
Όλες οι παραπάνω βλάβες μπορούν να οδηγήσουν στην καταστροφή μιας καινούριας τουρμπίνας ακόμα και μετά από σύντομο χρονικό διάστημα λειτουργίας. Η Eco Diesel, σε συνεργασία με τους κορυφαίους προμηθευτές στην Ευρώπη, μπορεί να σας προσφέρει ασυναγώνιστες, καλύτερες τιμές πώλησης τουρμπίνας, καινούρια και ανακατασκευής, συμβάλλοντας έτσι στην οικονομία καυσίμου και την μέγιστη απόδοση στον κινητήρα σας.
Σε κάθε μια από τις προηγούμενες περιπτώσεις θέλει “άνοιγμα” ο κινητήρας για να εξακριβωθούν τα ακριβή αίτια, αλλά και για την αποκατάσταση της βλάβης, οπότε απαιτείται η συμβολή εξειδικευμένου μηχανικού για το λύσιμο του κινητήρα και ρεκτιφιέ κινητήρων για την επισκευή.
Τέλος, να σημειωθεί ότι η επισκευή τουρμπίνα πετρελαίου επισκευή turbo πετρελαίου κρίνεται ασύμφορη, και αναποτελεσματική τις περισσότερες φορές.
Οι κυριότερες βλάβες των τουρμπινών και οι αιτίες τους
Turbo Actuator
Ο ηλεκτρονικός ενεργοποιητής στροβιλοσυμπιεστή (Turbocharger Electronic Actuator) ελέγχει την έξοδο ώθησης του υπερσυμπιεστή. Χρησιμοποιείται σε υπερσυμπιεστές μεταβλητής γεωμετρίας, οι οποίοι είναι εξοπλισμένοι με κινητά πτερύγια που καθορίζουν την κατεύθυνση της ροής των καυσαερίων. Ο ενεργοποιητής λειτουργεί ως ανακουφιστική βαλβίδα που μπορεί να ρυθμίσει την κατεύθυνση των πτερυγίων και επομένως την κατεύθυνση της εξάτμισης. Αυτό γίνεται με τη βοήθεια της πίεσης ώθησης του πρωτεύοντος υπερσυμπιεστή και του κενού μέσα στην πολλαπλή εισαγωγής. Ο ενεργοποιητής ελέγχεται από τη μονάδα ελέγχου κινητήρα, η οποία μετρά την ταχύτητα και το φορτίο στον κινητήρα.
Σε χαμηλά rpms, το φορτίο είναι χαμηλό και ο ενεργοποιητής διατηρεί τα πτερύγια κλειστά. Σε υψηλότερα φορτία, η πίεση ώθησης είναι υψηλότερη και έτσι ο ενεργοποιητής ανοίγει τα πτερύγια για να επιτρέψει στα καυσαέρια να ρέουν πάνω από την πτερωτή. Αυτό προκαλεί την περιστροφή της πτερωτής σε υψηλή ταχύτητα, αυξάνοντας έτσι την πίεση στην πολλαπλή εισαγωγής.
Ένας ελαττωματικός ηλεκτρονικός ενεργοποιητής θα προκαλέσει το άνοιγμα των πτερυγίων ακόμη και σε χαμηλά φορτία ή αδυναμία ανοίγματος των πτερυγίων όταν το φορτίο είναι υψηλό. Αυτό θα προκαλέσει απώλεια της ισχύος του αυτοκινήτου σας και η λυχνία του κινητήρα (check engine) στο ταμπλό σας θα ανάψει. Η βλάβη θα αντιστοιχεί σε ελαττωματικό actuator του υπερσυμπιεστή και πρέπει να αντικατασταθεί αμέσως για να αποφευχθεί τυχόν περαιτέρω βλάβη του υπερσυμπιεστή και του κινητήρα. Στην Eco Diesel διαθέτουμε μια μεγάλη ποικιλία ηλεκτρονικών ενεργοποιητών στροβιλοσυμπιεστή για κάθε μάρκα και μοντέλο αυτοκινήτου.
Φίλτρο Μικροσωματιδίων (DPF)
Η Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις εκπομπές γίνεται σταδιακά όλο και πιο αυστηρή όσον αφορά το επίπεδο των εκπομπών που επιτρέπεται να εκπέμπουν τα οχήματα. Το καύσιμο ντίζελ, όταν καίγεται, εκπέμπει μια σειρά καυσαερίων, συμπεριλαμβανομένων και των μικρο-σωματίδιων, ή αλλιώς τα σωματίδια που ήταν συχνά ορατά σε παλαιότερα οχήματα ντίζελ ως μαύρος καπνός από την εξάτμιση.
Όλοι οι νέοι κινητήρες diesel απαιτούν τώρα την προσθήκη ενός φίλτρου σωματιδίων ντίζελ στο σύστημα εξάτμισης για να συμμορφωθούν με την νομοθεσία περί εκπομπών.
Ένα φίλτρο σωματιδίων ντίζελ, ή DPF (Diesel Particulate Filter) , έχει μια λειτουργία παρόμοια με εκείνη του καταλυτικού μετατροπέα που προσαρμόζεται στα περισσότερα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Πρόκειται για μια συσκευή που έχει σχεδιαστεί για να συγκρατεί τα αιωρούμενα σωματίδια ντίζελ ή αιθάλης από τα καυσαέρια των πετρελαιοκινητήρων. Το συγκεκριμένο φίλτρο μπορεί να συγκρατήσει τους διερχόμενους ρύπους σε ποσοστό από 85% έως και 100%.
Πώς λειτουργεί;
Το DPF μοιάζει με ένα παραδοσιακό σιλανσιέ της εξάτμισης, αλλά είναι τοποθετημένο κοντά στον κινητήρα. Μέσα έχει σύνθετη κεραμική κυψελωτή δομή και έχει σχεδιαστεί για να φιλτράρει τα καυσαέρια. 'Οπως τα καυσαέρια διέρχονται υπό πίεση μεταξύ των καναλιών του DPF, τα σωματίδια εναποτίθεται στα τοιχώματα, μειώνοντας έτσι την ποσότητα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Κάθε φίλτρο έχει μια πεπερασμένη χωρητικότητα, έτσι τα φίλτρα σωματιδίων ντίζελ θα πρέπει να καθαρίζονται για να μην φράξουν. Αυτό είναι το πιο σημαντικό, και μπορεί να προκαλέσει βλάβη στον κινητήρα λόγω της υπερβολικής πίεσης στην εξάτμιση. Όταν το DPF γεμίσει, με περίπου 80% του φορτίου, καθαρίζει αυτόματα ξεκινώντας μια διαδικασία που ονομάζεται αναγέννηση.
Υπάρχουν δύο κύκλοι αναγέννησης, η παθητική και η ενεργητική.
Στον παθητικό κύκλο αναγέννησης θα πρέπει το αυτοκίνητο να κινηθεί για 20 λεπτά τουλάχιστον σε αυτοκινητόδρομο με στροφές κινητήρα μεγαλύτερες των 2.000 rpm και αυτό για να αυξηθεί η θερμοκρασία στο φίλτρο ώστε να κάψει τα σωματίδια. Αυτό φυσικά δεν το αντιλαμβάνεται ο οδηγός αλλά θα πρέπει να έχει υπόψη του να μην οδηγεί συνέχεια σε αστικό περιβάλλον γιατί σε αυτή την περίπτωση δεν μπορεί να κάνει αναγέννηση ο κινητήρας στο φίλτρο.
Πως όμως καταλαβαίνει ο ECU ότι γέμισε το φίλτρο και θα πρέπει να γίνει αναγέννηση; Υπάρχει ένας αισθητήρας ο οποίος διαβάζει την διαφορά πίεσης στην είσοδο και έξοδο του φίλτρου και ενημερώνει τον εγκέφαλο σχετικά.
Η περίπτωση της ενεργητικής αναγέννησης έχει να κάνει με έναν επιπλέον ψεκασμό μικρής ποσότητας πετρελαίου. Η ποσότητα αυτή ψεκάζεται όταν οι βαλβίδες εξαγωγής είναι ανοικτές για να φύγει αυτή η ποσότητα άκαυστη και να καεί στο φίλτρο DPF και να αυξηθεί η θερμοκρασία στο σημείο αυτό. Αυτή λοιπόν η θερμοκρασία είναι ικανή να διασπάσει τα μικροσωματίδια και να φέρει το φίλτρο στην αρχική του κατάσταση. Αυτό λοιπόν που ζητάμε να υπάρχει στην περίπτωση που το φίλτρο γεμίσει είναι να έχουμε αυξημένη θερμοκρασία στο φίλτρο για να διασπαστούν τα μικροσωματίδια.
Ωστόσο, αυτό δεν λειτουργεί πάντα, ειδικά αν δεν προλάβει να ολοκληρωθεί η φάση της αναγέννησης. Σε αυτή την περίπτωση μέσω της βαλβίδας EGR μέρος της επιπλέον ποσότητας καυσίμου περνάει στο κάρτερ, μολύνοντας το λιπαντικό λάδι με αποτέλεσμα καταστροφή των κυλίνδρων από ελλιπή λίπανση. Επίσης, λόγω αύξησης της στάθμης λαδιού στο κάρτερ πολλές φορές μπορεί να προκληθεί υπερστροφή του κινητήρα, δηλαδή ο κινητήρας συνεχίζει να λειτουργεί σε υψηλές στροφές ακόμα και αν σβήσουμε την μηχανή, λόγω καύσης του λιπαντικού μαζί με το καύσιμο που έχει περάσει από την εισαγωγή με αποτέλεσμα να τρυπήσει κάποιο πιστόνι και να καταστρέψει ακόμα και τα καινούρια μπεκ από την απότομη αύξηση της θερμοκρασίας του θαλάμου καύσης.
Σε κάθε περίπτωση, καλό είναι να ακολουθούνται οι οδηγίες του κατασκευαστή για το κάθε όχημα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ - ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ
Παυλίδης Ισαάκ
Πτυχιούχος Αδειούχος:
Παυλίδης Θεόδωρος
Πτυχιούχος Αδειούχος:
Παυλίδης Παύλος
Πτυχιούχος Χημικός ΑΠΘ
Διπτένης Μιχάλης
Πτυχιούχος Μαθηματικός ΑΠΘ
MSc in Management (Logistics and Supply Chain Management)
Τα ακόλουθα βίντεο περιγράφουν τον τρόπο λειτουργίας ενός συστήματος τροφοδοσίας Common Rail και του τουρμπο.
Ήχος κατεστραμμένης τουρμπίνας και εμφάνιση μπλε καπνού: